Przedostanie się z „serca” Nowego Jorku do pobliskich portów lotniczych jest dość uciążliwy – transport komunikacją publiczną między Manhattanem a lotniskami JFK, LaGuardia i Newark zajmuje nawet 90 minut. Skrócić czas podróży do maksymalnie 15 minut chce Archer Aviation. Kalifornijski start-up z branży lotniczej chce zaoferować przeloty eklektycznymi samolotami pionowego startu i lądowania.
Wizja Archer Aviation zakłada, że Nowy Jork zyska sieć taksówek powietrznych, które połączyłyby najbardziej prestiżową cześć „Wielkiego Jabłka” z głównymi portami lotniczymi aglomeracji (JFK, LaGuardia i Newark) za pomocą samolotów Archer Midnight eVTOL, umożliwiając klientom zastąpienie jedno- lub dwugodzinnej jazdy samochodem lotami trwającymi od pięciu do 15 minut, co skutecznie pozwoliłoby zaoszczędzić nawet jedną godzinę, którą obecnie podróżni tracą w korkach.
Źródło: Archer Aviation.Start-up z Kalifornii – posiadacz od czerwca 2024 roku certyfikatu przewoźnika lotniczego i operatora – chce wdrażać sieć elektrycznych taksówek pionowego startu i lądowania we współpracy z United Airlines. Plan zakłada połączenie vertiportów Manhattanu z głównymi lotniskami nowojorskiej metropolii, które świadczą usługi komercyjne i/lub obsługują podróżnych biznesowych. Jest to odmienna strategia od proponowanej przez Archer Aviation sieci eVTOL dla Los Angeles i San Francisco, która ma na celu połączenie z lotniskami więcej niż tylko centrum miasta.
– Dzięki istniejącej infrastrukturze helikopterowej, wsparciu regulacyjnemu i dużemu popytowi uważam, że Nowy Jork może być jednym z pierwszych rynków taksówek powietrznych w Stanach Zjednoczonych – wskazuje Adam Goldstein, dyrektor generalny i założyciel Archer Aviation. Bilety lotnicze trafią do otwartej sprzedaży po uzyskaniu przez samolot Midnight certyfikatu Federalnej Administracji Lotnictwa uprawniającego do przewozu pasażerów. Początkowe ceny przelotów w jedną stronę będą wynosić około 200 dolarów amerykańskich, a z czasem rozwoju usługi ceny biletów mają spaść o połowę.
Współpraca z United Airlines nie będzie jednak pionierskim rozwiązaniem, albowiem nowojorski rynek jest już zagospodarowany przez m.in. Blade Urban Air Mobility. Firma, która również planuje wprowadzenie usługi eVTOL, tak jak Joby we współpracy z Delta Air Lines, oferuje obecnie przeloty śmigłowcami o turbinowym napędzie, łącząc vertiporty Manhattanu z różnymi miejscami docelowymi na Long Island, takimi jak port lotniczy im. Johna F. Kennedy’ego, a także z lotniskiem Newark w New Jersey.